søndag 14. juni 2009

Furøya - Tvedestrands perle

Furøya i Tvedestrand er virkelig en perle. Sammen med en en fantastisk liten gjeng med kolleger overnattet vi i Marens hus på Furøya fra fredag til lørdag. Vi som er kommunalt ansatte har nemlig et frynsegode, og det er at vi kan leie et søtt lite sommerhus for et slikk og ingenting! Men tilbake til skatten. Denne øya burde flere utforske! Det er mange flotte stier og øyer her ute med spesielle og sjeldne trær og busker overalt! Jeg nevner bare plasser som Hestøya, Kuodden, Den store eika, Panamakanalen og ikke minst husene! Vi var så heldige å ha nøkkelen til hovedhuset også, så jeg fikk en rundtur for første gang. Ja, her kunne jeg godt byttet fra å være sykepleier til interiørkonsulent en stund dersom riksantikvaren kunne lempe litt på kravene som det ikke følger penger med......
Uansett, selv om vegger, gulv og tak kunne trenge oppussing, kan en lett se hvor flott det har vært her. Flotte tapeter, listverk, dører og vinduer med spesielle farger og glass. Og utsikten - sjø og vakre plener og frukttrær tett omringet og sikkert nøysommelig planlagt. Imponerende rett og slett. Her unner jeg min aller beste venn et drømmebryllup engang!
Jeg er ihvertfall glad for at jeg og min familie skal bo i Marens hus i en uke i sommer. Vi gjorde det i fjor også, og guttene stortrivdes der! Uten tv og pc på en øy kan bare fantasien sette grenser for hva vi kan finne på! Her går det på krabbefiske, turer på flotte stier, bading, grilling av nyfiska makrell og diverse medbrakte spill. Rett og slett god gammeldags hyttetur. Eller en gammel sommerdrøm vil nå jeg si. Vi har jammen mye å være takknemlige for, nå gleder jeg med til å nyte resten av sommeren! Takk for turen forresten kjære kolleger, dere er jammen en fin gjeng!

1 kommentar: